تحلیل محتوای کتاب فارسی پنجم ابتدایی بر اساس میزان توجه به شاخص های سرمایه فرهنگی
کد مقاله : 1004-5LIVATURECONF-FULL
نویسندگان
محمدمهدی نامی *1، فائزه افتخاری روزبهانی2
1دانشجو، دانشگاه فرهنگیان، پردیس چمران
2مدرس، پردیس شهیدچمران دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر، ﺑﺮرﺳﻲ و ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻣﻴﺰان توجه به مؤلفه های سرمایۀ فرهنگی در کتاب فارسیِ پایه پنجم مقطع ابتدایی چاپ سال تحصیلی 1403-1402 است. این پژوهش با روش تحلیل محتوا به دنبـال بررسی جایگاه ویژگی های سرمایه های فرهنگی در کتاب مذکور است.
ابزار پژوهش شامل لیست وارسی تحلیل محتوای سرمایه فرهنگی برحسب نظریه بوردیو است که پیش ازاین پژوهش تنظیم شده است.
ﻋﻤﺪه ﺗﺮﻳﻦ شاخص های سرمایه فرهنگی شامل عینیت یافته، نهادینه شده و تجسم یافته است. ﻧﺘﺎﻳﺞ ﭘﮋوﻫﺶ نشان داد در کتاب فارسی پنجم ابتدایی به 199 مورد مؤلفه سرمایه های فرهنگی اشاره شده که اکثر آن به مؤلفه سرمایه فرهنگی تجسم یافته اختصاص دارد. بیشترین فراوانی در بین مولفه های سرمایه فرهنگی تجسم یافته، اشاره به پرچم، نقشه و سرود ملی کشور می باشد.
بیشترین میزان توجه به مؤلفه های سرمایه فرهنگی در کتاب مذکور در قالب نثر با فراوانی 39 درصد صورت گرفته است. نکته قابل تامل اینکه در کتاب فارسی پنجم ابتدایی به مولفه هایی همچون تأکید بر استفاده درست از رسانه های ارتباطی، آشنایی با سبک زندگی اسلامی ایرانی و تأکید بر استفاده صحیح از رایانه توجهی نشده که شایسته است مولفان و دست اندرکاران اقدام لازم در این زمینه انجام دهند.
کلیدواژه ها
برنامه درسی، تحلیل محتوا، سرمایه فرهنگی، کتاب فارسی پنجم ابتدایی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر