بررسی و تحلیل اشعار کتاب فارسی ششم دبستان از نظر محتوی و قالب شعر و دوران شاعر
کد مقاله : 1018-5LIVATURECONF
نویسندگان
محمدمهدی نامی *1، فائزه افتخاری روزبهانی2
1دانشگاه فرهنگیان، پردیس چمران
2دانشگاه فرهنگیان،پردیس شهیدچمران
چکیده مقاله
این پژوهش با روش تحلیل محتوا به دنبـال بررسی اشعار کتاب فارسی ششم ابتدایی از منظر مضمون محتوای اشعار، قالب، جنسیت و دوره شاعر (کهن یا معاصر) است. یافته ها نشان داد موضوعات اشعار کتاب فارسی ششم نیز بیشتر درباره مباحث مذهبی ، مفاهیم ملی و مفاهیم مربوط به طبیعت و اهمیت آن است. بیشترین موضوع مطرح شده در اشعار فارسی ششم به مباحث مذهبی و اخلاقی مربوط می شود. نکته قابل توجه اینکه در اشعار فارسی ششم به مقوله یادگیری مهارت های زندگی اشاره چندانی نشده است. در حوزه قالب شعر، مثنوی بیشترین بسامد و تصنیف و ترجیع بند (درس ای وطن) و قصیده (که می تواند نوعی از قالب شعر درس همه از خاک پاک ایرانیم باشد) کمترین بسامد را دارد. از منظر لحن شعر، بیشترین اشعار فارسی ششم دارای لحن تعلیمی و پس از آن لحن ملی میهنی می باشد. کمترین لحن از نوع غنایی، مناظره، نیایشی و حماسی است. 10 شاعر معاصر و 5 شاعر کلاسیک شعر سروده اند. با توجه به اینکه دانش آموزان سال آخر دبستان، توانایی خواندن و درک مطالب و محتوای متون کهن را دارند، استفاده تعداد بیشتری از اشعار شاعران کلاسیک در پایه ششم قابل تقدیر است.
کلیدواژه ها
برنامه درسی، تحلیل محتوا، شعر، کتاب فارسی ششم ابتدایی
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه به صورت پوستر