بررسی و تحلیل اشعار کتاب فارسی ششم دبستان از نظر محتوی و قالب شعر و دوران شاعر |
کد مقاله : 1018-5LIVATURECONF |
نویسندگان |
محمدمهدی نامی *1، فائزه افتخاری روزبهانی2 1دانشگاه فرهنگیان، پردیس چمران 2دانشگاه فرهنگیان،پردیس شهیدچمران |
چکیده مقاله |
این پژوهش با روش تحلیل محتوا به دنبـال بررسی اشعار کتاب فارسی ششم ابتدایی از منظر مضمون محتوای اشعار، قالب، جنسیت و دوره شاعر (کهن یا معاصر) است. یافته ها نشان داد موضوعات اشعار کتاب فارسی ششم نیز بیشتر درباره مباحث مذهبی ، مفاهیم ملی و مفاهیم مربوط به طبیعت و اهمیت آن است. بیشترین موضوع مطرح شده در اشعار فارسی ششم به مباحث مذهبی و اخلاقی مربوط می شود. نکته قابل توجه اینکه در اشعار فارسی ششم به مقوله یادگیری مهارت های زندگی اشاره چندانی نشده است. در حوزه قالب شعر، مثنوی بیشترین بسامد و تصنیف و ترجیع بند (درس ای وطن) و قصیده (که می تواند نوعی از قالب شعر درس همه از خاک پاک ایرانیم باشد) کمترین بسامد را دارد. از منظر لحن شعر، بیشترین اشعار فارسی ششم دارای لحن تعلیمی و پس از آن لحن ملی میهنی می باشد. کمترین لحن از نوع غنایی، مناظره، نیایشی و حماسی است. 10 شاعر معاصر و 5 شاعر کلاسیک شعر سروده اند. با توجه به اینکه دانش آموزان سال آخر دبستان، توانایی خواندن و درک مطالب و محتوای متون کهن را دارند، استفاده تعداد بیشتری از اشعار شاعران کلاسیک در پایه ششم قابل تقدیر است. |
کلیدواژه ها |
برنامه درسی، تحلیل محتوا، شعر، کتاب فارسی ششم ابتدایی |
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه به صورت پوستر |