مقایسه اثربخشی تدریس مبتنی بر نظریه انعطافپذیری شناختی و روش سنتی در عملکرد تحصیلی دانش آموزان پایه دهم در درس فارسی |
کد مقاله : 1028-5LIVATURECONF (R1) |
نویسندگان |
رسول بهنام قراجلر *1، رحیم شبانی2 1عضو علمی گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید رجایی ارومیه 2ارومیه، خیابان شهید باکری، کوی علی شهید، روبروی آموزشگاه کوثر، پلاک 89 |
چکیده مقاله |
هدف این مطالعه، مقایسه اثربخشی تدریس مبتنی بر نظریه انعطافپذیری شناختی و روش سنتی در عملکرد تحصیلی دانش آموزان پایه دهم در درس فارسی بود. روش تحقیق از نوع نیمه آزمایشی با طرح پسآزمون بین دو گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را دانشآموزان پسر پایه دهم دبیرستانهای ناحیه 2 شهر تبریز در سال تحصیلی 1403-1402 تشکیل میداد. روش نمونهگیری از نوع نمونهگیری خوشهای بود که از بین دبیرستانهای ناحیه 2 تبریز، یک دبیرستان به صورت تصادفی انتخاب و از بین پایههای دهم آن دبیرستان، دو کلاس بهطور تصادفی انتخاب شد. هر کلاس 20 نفر دانشآموز داشت که یک کلاس بهعنوان گروه آزمایش (روش تدریس انعطافپذیری شناختی) و یک کلاس هم، گروه گواه (روش تدریس سنتی) نامیده شد. ابزار پژوهش شامل آزمون محقق ساخته عملکرد تحصیلی درس فارسی دهم بود. برای تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش از شاخصهای مورد استفاده در آمار توصیفی، شامل میانگین و انحراف معیار استفاده شد. دادهها با بهرهگیری از آزمون تحلیل واریانس و نرمافزار 22 spss مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که میزان یادگیری، مهارتهای زبانی، مهارتهای ادبی و مهارت درک مطلب دانشآموزان در درس فارسی دهم با توجه به روش تدریس سنتی و روش تدریس مبتنی بر انعطافپذیری شناختی متفاوت است. |
کلیدواژه ها |
نظریه های تدریس، تدریس انعطاف پذیری شناختی، تدریس سنتی، درس فارسی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |