ضرورت توجه به گفتمان‌های فرهنگی معاصر در آموزش ادبیات فارسی
کد مقاله : 1032-5LIVATURECONF
نویسندگان
احمد خلیلی *
عضو هیات علمی. استادیار زبان و ادبیات فارسی
چکیده مقاله
فرهنگ و ادبیات ارتباطی تنگاتنگ دارند و ادبیات نه‌تنها بازتاب‌دهندة فرهنگ، بلکه در شکل‌دهی و تحوّل آن نیز نقش اساسی دارد. دبیر ادبیات با آشنایی با مولّفه‌های جدید فرهنگی، می‌تواند هویت و ارزش‌های ملّی را به دانش‌آموزان منتقل کرده و تفکّر انتقادی و مسئولیت‌پذیری را در آن‌ها پرورش دهد. این پژوهش با روش تحلیلی - توصیفی به بررسی گفتمان‌های فرهنگی جدید در ادبیات فارسی پرداخته و بر لزوم توجه معلّمان به مولّفه‌های فرهنگی در فرایند آموزش تاکید دارد. نگارنده در این جستار، در پی پاسخ به این سوال بوده است که معلّمان ادبیات باید به چه مولّفه‌های فرهنگی در آموزش خود توجه کنند؟ بررسی-های به عمل آمده، نشانگر این موضوع است که تغییر در ساختار ارزش‌ها، دیجیتالی شدن فرهنگ و هویت فرهنگی متکثّر مهم‌ترین مولّفه‌هایی است که ضرورت دارد در فرایند آموزش ادبیات مورد توجه قرار گیرد و معلمان ادبیات با شناخت و آگاهی از این تحولات، می توانند به آموزش مؤثر و ارتباط بهتر با دانش‌آموزان بپردازند.
کلیدواژه ها
گفتمان فرهنگی، ادبیات فارسی، آموزش و معلّم.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی