مقایسه مضامین تربیتی در نامه سی و یکم نهج البلاغه و باب هفتم بوستان سعدی |
کد مقاله : 1033-5LIVATURECONF |
نویسندگان |
مریم اسدی *1، علی قاسمی2، سمیه رضایی3 1دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر فارس 2فرصت شیرازی کوچه 33, پلاک 138 3استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی |
چکیده مقاله |
یکی از دغدغه های اصلی جوامع بشری که از دیرباز مورد توجه همگان بوده تربیت است یکی از آثاری که دستور جامع برای زندگی مادی و معنوی بشری محسوب میشود کتاب نهج البلاغه میباشد که مورد توجه شاعر بزرگی همچون سعدی بوده است. سعدی با نگاه ژرف و حکیمانه خود و تأثیر پذیری از امام علی (ع)، بیشک آثار خود همچون گلستان و بوستان که مملو از آموزه های اخلاقی و تربیتی است از نامه سی و یکم نهج البلا که دارای مضمون تربیتی است بهره گرفته است. مؤلفان در این پژوهش با روش تحلیل محتوای کیفی از طری فیش برداری مطالعه و کتابخانه ای با مقایسه مضامین تربیتی نامه سی و یکم با باب هفتم بوستان به ۱۸ مو از اشتراکات اصول تربیتی دست یافته اند که از جمله این موارد شامل دعوت به کار نیک و نیک بین بود اطاعت از خدا و به یاد خدا بودن تقوا و پرهیزگاری بیان سخن سنجیده عدم اعتماد به دنیا اصلاح نفس پره از حرص و شهوت تلاش برای محتاج نبودن به کسی و... » است که همگی این موارد نشان دهنده تأثیر پذیر سعدی از وصایای تربیتی امام علی (ع) میباشد. |
کلیدواژه ها |
بوستان ، تربیت نامه امام علی (ع) اصول تربیتی نهج البلاغه |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |