ارزشیابی تلفیقی زبان و ادبیات فارسی و منطق با رویکرد بازی واره سازی (Gamification) |
کد مقاله : 1034-5LIVATURECONF |
نویسندگان |
زهرا اسکندری *1، سیده نیلوفر نبوی زاده2 1دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر 2فارس شیراز بلوار مدرس خیابان فضل اباد کوچه1 ساختمان غدیر واحد 7 |
چکیده مقاله |
یادگیری منطق همواره یکی از چالش های اصلی برای دانش آموزان رشته علوم انسانی و علوم معارف بوده است که میتوان علل آن را در ذهنیبودن مفاهیم و عدم درک اهمیت آن یافت؛ اموزش و ارزشیابی های منفعل که در طول این سالها از روش های متداول بکارگرفتهشده در کلاس های درس میباشد نیز به این فرایند دامن زده و موجب شده که این فرایند با روشهای نامناسب ادامه یابند. در این بین، زبان فارسی اخص کتب علوم و فنون ، با وجود مباحثی چون عروضوقافیه، علاقه دانش آموزان را به خود جلب کرده اند. تلفیق بازی و ارزشیابی با استفاده چند درس، سال ها است که مورد توجه کارشناسان قرار گرفته و درتلاش برای ایجاد الگوی های فعال یادگیری می باشند. لذا در این پژوهش برآنیم که با ارائه پیشنهاد بازی، رویکردی فعال تر در ارزشیابی درس منطق و ادبیات ارائه داده تا از این طریق دانش آموزان حالتی مستقل از آزمون های مداد کاغذی را تجربه کرده و منجر به یادگیری بهتر گردد. این بازی نه تنها ارزشیابی را از حالت منفعل خود خارج کرده، بلکه با تغییر محیط آموزش _از کلاس به حیاط مدرسه_ تجربه متفاوتی را برای دانش آموزان ایجاد میکند. |
کلیدواژه ها |
ارزشیابی تلفیقی، ارزشیابی ادبیات فارسی، بازی آموزشی، چالش های ارزشیابی |
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه به صورت پوستر |