جایگاه قصه در آموزش، تربیت و درمان آسیب‌های روانی و عاطفی کودکان
کد مقاله : 1039-5LIVATURECONF
نویسندگان
فرشته گل سرخی *
گروه آموزشی زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
قصه یا داستان از انواع ادبی و نوشته‌ای روایی است که در قالب یک حکایت، داستان واقعی، تخیلی و غیرواقعی یا ترکیبی از هر دو در راستای اهدافی برای مخاطب روایت می‌شود‌. هدف از این پژوهش بررسی و تحلیل جایگاه قصه در آموزش، تربیت و درمان آسیب‌های روانی و عاطفی کودکان است؛ قصه‌ها و داستان‌ها می‌توانند برای کودکان و بزرگسالان در تعلیم و تربیت و درمان بسیاری از حوزه‌های آسیب‌های عاطفی و روانی از جمله ترس، اضطراب، استرس، افزایش اعتمادبه‌نفس و تعامل با دیگران مؤثر باشند. قصه‌گویی در واقع فعالیتی از جانب انسان‌ها برای ساخت انسان‌هاست و موجب شکل‌گیری بهتر شخصیت و افزایش درک رفتارشناسی می‌شود همچنین قصه‌ها می‌توانند در قالب تمثیل و استفاده از استعاره در بالابردن درک از خویش و در ارتقای خودآگاهی و بهبود روابط بین افراد نقش ‌برجسته‌ای ایفا کنند، قصه‌ها به کودکان می‌آموزند که باید در این جهان چگونه باشند و چگونه دیدگاه خود را نسبت به واقعیت‌ها عوض کنند. مهم‌ترین محورهای رویکرد داستانی در تعلیم و تربیت و درمان آسیب‌های روانی و عاطفی کودکان، استفاده از قصه برای تشخیص، آموزش و رشد استعدادهای کودکان با کمک روایت قصه‌های مختلف و کمک‌گرفتن از روایت داستان و قصه به‌عنوان یک روش درمانی است.
کلیدواژه ها
قصه درمانی، آموزش، آسیب‌های روانی و عاطفی، کودکان.
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه به صورت پوستر