تحلیل محتوای کتابهای فارسی دوره دوم متوسطه شاخه نظری بر اساس معرفی الگوها و مشاهیر ایرانی – اسلامی |
کد مقاله : 1045-5LIVATURECONF |
نویسندگان |
امیر رضا دهقان1، بهروز علیمرادی2، حکیمه دانشور *3 1دانشگاه فرهنگیان کرمان ، دبیر دبیرستانهای کرمان 2دانشگاه فرهنگیان کرمان، دبیر دبیرستانهای کرمان 3گروه آمو زش زبان و ادبیات فارسی. دانشگاه فرهنگیان. صندوق پستی 889-14665. تهران. ایران |
چکیده مقاله |
مشاهیر و الگوهای ایرانی و اسلامی، میراث گرانمایهای برای نسل جوان هستند که باید برای آشنایی آنان در نظام آموزش و پرورش و بخصوص در کتابهای درسی توجه شود. در این پژوهش به بررسی میزان توجه به مشاهیر و الگوهای ایرانی – اسلامی در زمینههای ادبی، سیاسی، دینی و عرفانی، علمی و فلسفی، هنری و فلسفی در کتب فارسی دوره دوم متوسطه شاخه نظری پرداخته شده است. جامعه آماری کتب فارسی دوره دوم متوسطه شاخه نظری است و نمونه آماری با جامعه آماری برابر است. دراین پژوهش از چک لیستی استفاده شده است که روایی آن توسط کارشناسان تایید شده است و پایایی آن نیز 79% است. در نتیجه این پژوهش مشخص شد که در مجموع 633 جمله و مضون به معرفی مشاهیر و الگوهای ذکر شده پرداخته شده است که به ترتیب 12/34% به معرفی مشاهیر و الگوهای انقلابی و مبارز، 8/33% ادبی، 74/19% سیاسی، 11% دینی و عرفانی، 11% علمی و فلسفی، 15/0% هنری و در این کتب به مشاهیر و الگوهای ورزشی پرداخته نشده است. باتوجه به یافتههای این پژوهش، به مشاهیر و الگوهای علمی و فلسفی، هنری و ورزشی کمتر پرداخته شده است که توصیه میشود، به این دسته از مشاهیر و الگوها توجه بیشتری شود. |
کلیدواژه ها |
مشاهیر، الگوهای ایرانی- اسلامی، تحلیل محتوا، کتاب فارسی دورۀ دوم متوسطه |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |