توصیه های تربیتی در باب اول و دوم گلستان سعدی
کد مقاله : 1048-5LIVATURECONF
نویسندگان
رعنا کریمی *1، فاطمه غلامی1، یاسمن امینی1، لیلا رستگار نیک2
1پردیس شهید باهنر شیراز دانشگاه فرهنگیان
2استاد دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
تربیت به عنوان یکی از مباحث کلیدی در حوزه های اجتماعی و فرهنگی ، همواره موردتوجه اندیشمندان و نویسندگان قرار داشته است. سعدی شیرازی ، شاعر و نویسنده بزرگ ادبیات فارسی، در اثر مشهور خود «گلستان»، به بررسی عمیق مفاهیم تربیتی و اخلاقی پرداخته است. او با استفاده از حکایات و مثال‌های زنده، به تحلیل رفتارهای انسانی و نهادهای تربیتی می‌پردازد و اهمیت تعلیم و تربیت را در رشد فرد و جامعه مورد تأکید قرار می‌دهد. سعدی بر این باور است که تربیت فرایندی مستمر است که از کودکی آغاز می‌شود و عوامل مؤثری چون محیط، وراثت و تأثیر معلم را در آن برجسته می‌سازد. او همچنین به انواع مختلف تربیت، از جمله تربیت اخلاقی، اجتماعی و علمی توجه دارد و بر اهمیت انتخاب محیط مناسب و تأثیر وراثت در فرآیند تربیت تأکید می‌کند. هدف سعدی از تربیت، رسیدن به خودباوری و ایمان است تا انسان‌های مؤمن و خودباور به خانواده و جامعه خدمت کنند. در نهایت، سعدی با تأکید بر اهمیت تربیت صحیح، والدین را به دقت و آگاهی در تربیت فرزندان خود توصیه می‌کند تا آنان به انسان‌هایی شایسته و نیکو تبدیل شوند.
کلیدواژه ها
سعدی، گلستان، تربیت ، اخلاق
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه به صورت پوستر