نگاهی به آموزش دستور زبان فارسی در کتاب درسی فارسی هفتم
کد مقاله : 1053-5LIVATURECONF
نویسندگان
علی رضوانی زاده1، زهره احمدی پور اناری *2
1دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش زبان فارسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
2دانشیار گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده مقاله
امروزه نقش زبان در زندگی و ارتباط انسان‌ها و آموزش بر کسی پوشیده نیست، از این رو آموزش زبان در مدارس جایگاه ویژه‌ای دارد. دستور زبان یکی از بخش‌های مهم زبان است که تسلط بر آن اهمیت ویژه‌ای دارد؛ زیرا دستور زبان، قواعد کاربرد صحیح زبان را آموزش می‌دهد و باعث تثبیت و جلوگیری از هرج و مرج در زبان می‌شود. کشورهای مختلف برای بقای زبان‌ رسمی، اقدام به آموزش قواعد دستور زبان به نسل‌های آتی می‌کنند، در همین راستا آموزش قواعد دستوری زبان فارسی، بخشی از محتوای کتب درسی فارسی است. در مقاله حاضر، با روش توصیفی تحلیلی، محتوای کتاب فارسی هفتم بررسی می‌شود تا معلوم گردد آموزش دستور در این کتاب چگونه است. تحلیل محتوای کتاب فارسی هفتم نشان داد که پراکنده‌گویی، رعایت نکردن ارتباط و انسجام میان محتوای آموزشی و اندک بودن مثال‌های آموزشی در این کتاب دیده می‌شود، همچنین به نظر می‌رسد لازم باشد در تعاریف برخی از نقش‌های دستوری تجدید نظر شود.
کلیدواژه ها
آموزش دستور زبان فارسی، فارسی هفتم، کتاب درسی، متوسطه اول.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر