تحلیل محتوای درس به درس کتاب‌های فارسی دورۀ دوم دبستان: با رویکرد توصیفی- تحلیلی
کد مقاله : 1056-5LIVATURECONF
نویسندگان
حیدر قمرى *
گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی -888 56441 تهران، ایران
چکیده مقاله
هدف این پژوهش کشف روابط معنایی متن درس و نسبت همبستگی عنوان و کد مبنای آن است. رویکرد پژوهش توصیفی- تحلیلی است، جامعه آماری آن کل کتاب در هر پایه بوده که با حجم نمونه برابر است؛ روند کار بدین صورت است که درس به درس توسط نگارنده با همکاری 30 نفر از سه پایه تحلیل و کُدگذاری شده و روایی و پایایی داده‌ها و یافته‌ها توسط 50 نفر از معلمان هر پایه مورد بازبینی قرار گرفته است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که هر سه کتاب با ستایش آغاز می‌شود و با نیایش به پایان می‌رسد و مفاهیم خدا، میهن، زندگی، عشق، پشتکار، دانایی و پرسشگری در آنها برجسته است. از نظر سازماندهی مطالب، به ارتباط و انسجام معنایی در درون فصل به خوبی پرداخته شده است، گرچه نیاز به پیراستگی و هماهنگی بیشتری دارد. همچنین همبستگی میان عنوان درس و کد مبنای آن در فارسی چهارم متوسط رو به پایین است و در فارسی پنجم دبستان این همبستگی زیاد و در فارسی ششم متوسط رو به بالا است. در کل این همبستگی در این سه کتاب خوب است.
کلیدواژه ها
تحلیل، محتوا، کُدگذاری، انسجام بلاغی، ارتباط معنایی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی