بررسی آموزش زبان فارسی در کتاب فارسی3 (دوازدهم) و میزان تناسب آن با شاخص-های آموزش علم و اسناد بالادستی
کد مقاله : 1063-5LIVATURECONF
نویسندگان
طاهره چهری *
دبیر آموزش و پرورش مدرس دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
یکی از ابزارهای اصلی در فرایند آموزش و جهت‌دهنده به معلم و دانش‌آموز در فرایند یاددهی- یادگیری، کتاب درسی است. آموزش زبان فارسی نیز به شیوة رسمی از طریق کتاب درسی صورت می‌پذیرد. به همین سبب، پرداختن به نقاط قوّت و ضعف کتاب‌های درسی، امکان دسترسی به یک محتوای استاندارد را ممکن می‌سازد. تحقیق حاضر با روشی کمی-کیفی به تحلیل‌محتوای کتاب فارسی3 پرداخته است. این تحلیل هدف بنیادینی را دنبال می‌کند و آن بررسی چند و چون آموزش زبان فارسی در کتاب فارسی3 و میزان تناسب رویکرد نظری حاکم بر محتوا و ساختار کتاب با شاخص‌های آموزش علم و اسناد بالادستی است. برای این کار، گویه‌هایی متناسب با اسناد بالادستی تعریف شده و براساس آن، محتوای کتاب، بررسی و تحلیل شده است. نتایج تحلیل نشان می‌دهد کتاب، شاخص‌های مربوط به آموزش علم(گزینش، درجه‌بندی، ارائه و تکرار) را رعایت کرده؛ امّا در مواردی نیازمند بازنگری است. این کتاب، در جایگاه یک ابزار و رسانة آموزشی، متناسب با اسناد بالادستی تنظیم شده و در جهت دست‌یابی به اهداف تحصیلی دورة دوم متوسطه، در آموزش زبان فارسی عملکرد نسبتاٌ خوبی داشته است؛ امّا در رویکرد عملی نیازمند بازنگری است تا بتواند در جهت نیازهای واقعی و متناسب با عصر دانش‌آموزان حرکت کند.
کلیدواژه ها
آموزش زبان فارسی، شاخص‌های آموزش علم، محتوای کتاب فارسی دوازدهم ، اسناد بالادستی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر