بررسی بسامد واژگان پایه در شعرهای فارسی دوره ابتدایی چاپ 1403-1402 |
کد مقاله : 1064-5LIVATURECONF |
نویسندگان |
مهین شمسایی * رئیس پردیس شهید باهنر |
چکیده مقاله |
شعر کودک یکی ازابزارهای انتقال فرهنگ به نسل بعد است. کودک نیازمند به شعرهایی است که در سطح درک او باشد. پس تعداد و نوع واژه ها دراین میان نقش اساسی دارد. واژه ها و میزان کاربرد آن ها درشعربا توجه به گروه های سنی متفاوت است. اگرمیانگینی ازاین واژه های طبقه بندی شده وحوزه ای درامرآموزش مورد استفاده قرار گیرد، واژه ها پایه آموزشی خوانده می شود. این پژوهش، به روش تحلیل محتوا انجام گرفته شد. به این صورت که تمام واژه های موجود دراشعار فارسی اوّل تا پنجم استخراج گردید و سپس با کتاب واژه های پایه ی فارسی از نعمت زاده تطبیق داده شد، واژه های پایه شناسایی گردید. یافتهها: پرداختن به موضوع واژه ها بسیارمهم است زیرا فرایند مطالعه برمبنای رمزگشایی، خواندن و درک انسان ازنشانه های چاپی صورت می گیرد. با اطّلاع از بسامد نسبی واژه های پایه می توان با طراحی محتوای آموزشی مناسب، بیشترین بازدهی را برای کودکان ایجاد کرد. ازآنجایی که اشعارموجود درکتاب فارسی ابتدایی نیز بخشی ازمحتوای آموزشی هستند، باید فهرست واژه های پایه موجود درآن مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد. لذا اهمیت و ضرورت تحقیق احساس می گردد. |
کلیدواژه ها |
واژگان کلیدی: ادبیات کودک ونوجوان، شعرکودک، واژه های پایه، فارسی ابتدایی،بسامد واژه ها |
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه به صورت پوستر |