تاثیر شعرهای کودکانه بر مهارت های ارتباطی دانش آموزان پایه دوم ابتدایی
کد مقاله : 1067-5LIVATURECONF (R1)
نویسندگان
مریم الفتی *1، احمد ابوحمزه2
1آموزگار دبستان، آموزش و پرورش، تهران، ایران
2استادیار، گروه آموزش تاریخ، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده مقاله
این پژوهش به بررسی تأثیر شعرهای کودکانه بر مهارت‌های ارتباطی دانش‌آموزان پایه دوم ابتدایی پرداخته است. هدف اصلی تحقیق، ارزیابی میزان تأثیر شعرخوانی بر تقویت توانایی‌های گفتاری، شنیداری و تعاملات اجتماعی کودکان است. روش پژوهش از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون همراه با گروه کنترل بوده است. جامعه آماری شامل ۶۲ دانش‌آموز پایه دوم ابتدایی بود که به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش به مدت هشت هفته تحت آموزش مبتنی بر شعر قرار گرفت، درحالی‌که گروه کنترل از روش‌های سنتی استفاده کرد. داده‌ها با استفاده از آزمون کوواریانس (ANCOVA) تحلیل شدند. نتایج نشان داد که میانگین نمرات مهارت‌های ارتباطی در گروه آزمایش به‌طور معناداری بالاتر از گروه کنترل بود (p < 0.001) و آموزش مبتنی بر شعر تأثیر مثبتی بر بهبود مهارت‌های گفتاری، شنیداری و اجتماعی دانش‌آموزان داشته است. این نتایج با پژوهش‌های پیشین همخوانی دارد و پیشنهاد می‌شود که استفاده از شعر در برنامه‌های درسی ابتدایی به‌عنوان روشی مؤثر برای توسعه مهارت‌های زبانی و ارتباطی گسترش یابد.
کلیدواژه ها
مهارت های ارتباطی، ادبیات، شعر کودکانه، دانش آموزان.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر