آسیبشناسی آموزش تاریخ ادبیات فارسی در دانشگاه فرهنگیان و راهکارهای بهبود کیفیت آن |
کد مقاله : 1068-5LIVATURECONF |
نویسندگان |
ناهید دهقانی * گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران |
چکیده مقاله |
تاریخ ادبیات، از درسهای مهم رشتۀ آموزش زبان و ادبیات فارسی است؛ اما به دلایل گوناگون، تدریس آن برای استادان دشوار است و بسیاری از دانشجومعلمان نیز آن را درسی کسالتآور و فرسایشی میدانند. پژوهش حاضر به آسیبشناسی آموزش تاریخ ادبیات فارسی در دانشگاه فرهنگیان میپردازد و راهکارهایی برای بهبود کیفیت تدریس و یادگیری این درس پیشنهاد میدهد. این پژوهش با رویکرد توصیفی-تحلیلی انجام شده و برای گردآوری اطلاعات، افزون بر مشاهدۀ تأملی و گفتوگو با استادان و دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان فارس، از روش اسنادی و کتابخانهای نیز استفاده شده است. براساس یافتههای پژوهش حاضر، حجم زیاد منابع تدریس و متناسب نبودن آن با اهداف آموزشی، بیعلاقگی دانشجومعلمان و بیمیلی استادان برای تدریس این درس، دسترسینداشتن به کتابخانههای تخصصی، هزینۀ بالای تهیۀ کتاب، و فراهمنبودن امکانات کافی برای کاربرد روشهای تدریس فعال از مهمترین چالشهای آموزش تاریخ ادبیات در دانشگاه فرهنگیان است. این پژوهش بر لزوم متناسبسازی منابع تدریس با اهداف آموزشی، بهبود امکانات تدریس، و کاربرد روشهای تدریس فعال بهویژه یادگیری مشارکتی تأکید میکند. مطالعۀ بهتر منابع تدریس، تعمیق یادگیری، تثبیت آموختهها، بهبود مهارتهایی مانند حل مسئله، کار گروهی، توانایی نقد و تحلیل، افزایش اعتمادبهنفس و قدرتبیان، بخشی از پیامدهای مثبت روش یادگیری گروهی و مشارکتی برای فراگیران است. |
کلیدواژه ها |
تاریخ ادبیات فارسی، آسیبشناسی آموزشی، روشهای تدریس، کیفیت یادگیری، دانشگاه فرهنگیان |
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه به صورت پوستر |