کارورزی و کارآموزی و نقش آن در رشد حرفه ای مرتبط با دانش آموزش محتوا دانشجو معلمان ادبیات فارسی
کد مقاله : 1069-5LIVATURECONF (R1)
نویسندگان
پرند شیرکوند *1، عبدالرضا شیرکوند2، ناصر شیرکوند2
1دانشجومعلم دانشگاه فرهنگیان پردیس زینبیه شهرستان پیشوا
2عضو هیات علمی و مدرس دانشگاه فرهنگیان پردیس زینبیه شهرستان پیشوا
چکیده مقاله
کارورزی و کارآموزی برای توسعه دانش آموزش محتوا در آموزش دروس مختلف از جمله آموزش زبان و ادبیات فارسی، تا آن اندازه مهم است که می توان گفت بدون گذراندن واحدهای مربوط به این دروس، نباید به دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان، اجازه ی تدریس در مدارس داده شود. این پژوهش کاربردی با هدف بررسی نقش کارورزی و کارآموزی در رشد حرفه ای مرتبط با دانش آموزش محتوای دبیران زبان و ادبیات فارسی، از دیدگاه اساتید و دانشجو معلّمان پردیس زینبیه ی پیشوای دانشگاه فرهنگیان انجام شده است. جامعه ی آماری 2016 نفر بوده و با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای 330 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند.ابزار پژوهش، پرسش نامه محقق ساخته با 30 سوال بوده که روایی ظاهری و محتوایی آن با پانل متخصصین وکارشناسان تایید و پایایی با آلفای کرونباخ97/0 به دست آمد. یافته ها نشان داد انجام درس پژوهی توسط دانشجو معلمان در دوره ی کارورزی بیشترین و پایش و خودارزیابی دانشجو معلمان در کارآموزی، کمترین تاثیر را در توسعه دانش آموزش محتوا دبیران زبان و ادبیات فارسی دارد.
کلیدواژه ها
کارورزی، کارآموزی، آموزش، دانش آموزش محتوا، زبان و ادبیات فارسی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر