تحلیل کتب فارسی دوره اول ابتدایی از منظر توجه به آموزش چندفرهنگی |
کد مقاله : 1072-5LIVATURECONF |
نویسندگان |
محمد جاودانی *، فاطمه قنبری سازمان آموزش و پرورش |
چکیده مقاله |
هدف پژوهش حاضر بررسی میزان توجه به مؤلفههای آموزش چندفرهنگی در کتابهای فارسی دوره اول ابتدایی سال تحصیلی 1403-1404بود. این پژوهش با روش تحلیل محتوا و با استفاده از تکنیک آنتروپی شانون انجام شد. جامعه پژوهش شامل تمام تصاویر و متن کتابهای فارسی پایه اول تا سوم بود. مؤلفههای چندفرهنگی به هفت دسته شامل: جنسیت، فرهنگ، مذهب، اجتماعی و اقتصادی، محیطی، نژادی و قومی و زبانی تقسیم شدند. نتایج نشان داد که در متن کتابهای مورد تحلیل، بیشترین ضریب اهمیت، مربوط به مؤلفههای جنسیت و مذهب به ترتیب با ضریب 254/0 و 143/0 است و پس از آن و به ترتیب ضریب اهمیت مؤلفه فرهنگی 138/0، مؤلفه محیط 135/0، مؤلفه نژادی و قومی 130/0، مؤلفههای اجتماعی و اقتصادی 121/0، مؤلفه زبان 07/0؛ همچنین در تصاویر کتابهای مذکور، به ترتیب ضریب اهمیت مؤلفههای چندفرهنگی بدین صورت میباشد: مؤلفه جنسیت 286/0، مؤلفه مذهب 172/0، مؤلفه اجتماعی و اقتصادی 170/0، مؤلفه فرهنگ 148/0، مؤلفه محیط 129/0، مؤلفه نژادی و قومی 91/0، مؤلفه زبان 0. نکتهای که در اینجا حائز اهمیت میباشد این است که توجه به مقوله چندفرهنگی در محتوای کتابهای مذکور محدود بوده و مختص یک فرهنگ غالب و شناخته شدهتر میباشد و سایر فرهنگهای موجود در جامعه نادیده گرفته شده است. |
کلیدواژه ها |
آموزش چندفرهنگی، فارسی ابتدایی، تحلیل محتوا، آنتروپی شانون |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |