مزایای استفاده از روش تدریس اعضای تیم (TMTD) در آموزش زبان و ادبیات فارسی
کد مقاله : 1075-5LIVATURECONF
نویسندگان
asghar shahbazi *
Associate Professor, Department of Persian Language and Literature, Farhangian University, Tehran, Iran
چکیده مقاله
روش تدریس اعضای تیم، یکی از روش‌های فعال تدریس است. این روش در زیرمجموعة رویکرد انسان‌‌گرایی یا تعاملی قرار دارد. در این روش تدریس، معلم، همچون ناظری تیزبین، فرایند یاددهی- یادگیری را کنترل می‌کند و دانش‌آموزان در آموزش محتوا نقش اصلی را بر عهدة دارند. این روش، روشی دانش‌آموزمحور است و موجبات شرکت همه‌جانبة فراگیران را در امر آموزش فراهم می‌کند. از آنجا که این روش تدریس در آموزش دروس نظری کارایی زیادی دارد، در این مقاله، ضمن ارائة تصویری روشن از چگونگی اجرای این روش، مزایای آن در تدریس دروس زبان و ادبیات فارسی نشان داده شده و بر اساس تجارب زیستة نویسنده مشخص شده که معلمان زبان و ادبیات فارسی از این روش می‌توانند در تدریس کتاب علوم و فنون ادبی (بخش‌های مربوط به تاریخ ادبیات، سبک‌شناسی و...) و کتاب فارسی (داستان‌ها، حکایات و...) و کتاب نگارش (خاطره‌نویسی، شرح‌حال نویسی و...) استفاده کنند و مطمئن باشند نتایج خوبی به دست خواهند آورد.
کلیدواژه ها
روش‌های نوین تدریس، روش تدریس اعضای تیم، آموزش زبان و ادبیات فارسی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی