بررسی و تحلیل اخلاق حرفه ای معلم در آموزش زبان فارسی |
کد مقاله : 1076-5LIVATURECONF |
نویسندگان |
حجت اله اسما عیل نیاگنجی *1، احمد خلیلی2 1دانشگاه فرهنگیان مازنداران 2عضو هیات علمی |
چکیده مقاله |
عصر کنونی، عصر بحران ها و چالش های بنیان افکن است. بشر امروز برای رسیدن به تعادل روانی و موفقیت در روابط فردی و اجتماعی چاره ای جز روی آوردن به اخلاق و تربیت اخلاقی ندارد. امروزه رویکرد اخلاقی به منزلة یکی از مهم ترین رویکردهای اخلاق حرفه ای معلم به شمار میرود. در این رویکرد، برنامههای درسی ابزاری موثر در رشد و توسعة فضایل اخلاقی و مهارت های اجتماعی در فراگیران است و آنان را برای بازخورد مناسب با مسائل و موضوعات جدید آماده می سازد. هدف این مقاله، بررسی رویکردهای اخلاقی و ارائة عناصر اصلی و دیدگاههای اخلاقمداری معلم است. روش این پژوهش تحلیلی- نوصیفی است. برای تربیت اخلاقی می توان سه بعد شناختی، عاطفی و روانی- حرکتی در نظر گرفت. در این ابعاد، تواناییها و قابلیتهایی از حیث دانش، درسی یا در ارتباط با دروس دیگر توسط دست اندرکاران تربیتی، به ویژه معلمان، مورد توجه قرار گیرد. |
کلیدواژه ها |
اخلاق حرفه ای، معلمی، برنامه درسی، زبان فارسی. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |