نقش شاعران کودک درمیزان بسامد واژگان پایه؛ دراشعار کتب فارسی ابتدایی |
کد مقاله : 1079-5LIVATURECONF |
نویسندگان |
مهین شمسایی * رئیس پردیس شهید باهنر |
چکیده مقاله |
زمینه و هدف:شعر است که میتواند معنای لفظی واژه را ارتقا دهد. کودک نیازمند به شعرهایی است که در سطح درک او باشد. پس واژههای پایه برای هر زبانی نقش اساسی در امر آموزش آن زبان و هم برای پژوهشهای اساسی زبان محور از اهمیت ویژهای برخوردار است. روش:این پژوهش، به روش تحلیل محتوا انجام گرفته شد. به این صورت که تمام واژههای موجود دراشعار فارسی اوّل تا پنجم استخراج گردید و سپس با کتاب واژههای پایهی فارسی از نعمتزاده تطبیق داده شد، واژگان پایه شناسایی گردید. یافتهها:تخمین فهرست واژههای پایه میتواند شبکههای واژهای مناسب تر با سطح توانش زبانی دانش-آموزان را ارائه کند که درحقیقت پیش نیاز تولید مواد آموزشی متناسب با سطح رشد زبانی دانشآموزان است.ازآنجایی که اشعارموجود درکتاب فارسی ابتدایی نیز بخشی ازمحتوای آموزشی هستند، باید فهرست واژههای پایه موجود درآن مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد. لذا اهمیت و ضرورت تحقیق احساس میگردد. نتیجهگیری:نتایج بدست آمده بیانگراین است که از نظر جنسیت شاعران، تعداد شاعران مرد بیشتر از زن است اما این شاعران زن بودند که به طورمیانگین بیشترین بسامد واژههای پایه را به کارگرفته بودند . ضمناً حرکت بسامد واژهها ازسمت شاعران کهن به سوی شاعران معاصر، روند روبه رشدی طی میکرد. |
کلیدواژه ها |
واژههای کلیدی: ادبیات کودک ونوجوان، شعرکودک، واژههای پایه، فارسی ابتدایی، بسامد، بسامد واژه-ها |
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه به صورت پوستر |