نیازپژوهی نسل نوِ معلمان در بازنمایی شخصیت شغلی و شاخصه‌های معلمانه بدیع‌الزمان فروزانفر
کد مقاله : 1080-5LIVATURECONF
نویسندگان
محدثه السادات حسینی1، علی بهادری *2
1دانشگاه فرهنگیان
2استادیار گروه الهیات دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
انسان، موجودی تربیت‌پذیر، الگوپذیر،اثرگذار و اهل تغییر است.جریان کلی تربیت به‌ویژه در نوع رسمی و سازمان‌یافتة موجود آن،با راهبرد ایجاد اثرمطلوب و تغییرهدایتگرانه روبه‌رشد در فراگیران پیاده‌سازی شده است اما بخش قابل‌توجهی از ماهیت و محتوای این عرصة مهم زیستی،اشخاص و آثاری هستند که به دلیل توجه حداکثری دردوره‌های مختلف تحصیلی به افراد وآراءبرتروغالب تبدیل شده و نتیجه آن شده است که شخصیت‌های علمی منعکس درواحدهای درسی درعرصه تعلیم‌وتربیت درمراکز آموزشی دانشگاهی به‌ویژه درمیان دانشجو - معلمان، عمدتاً کسانی باشندکه هویت غیرایرانی و غالباًغربی دارند. پژوهش حاضرضمن درک نیاز دانشجو – معلمان به اندیشه‌ها واشخاص صاحب‌نظر وصاحب هویت در این عرصه، درصدد است باروش توصیفی و تحلیلی این نیاز فراگیر دانشجویان ایرانی را خاصه دردانشگاه فرهنگیان،با معرفی شخصیت‌هایی از جنس ایرانی،هم گنجینه‌های پربار اندیشه واندیشه‌ورز وطنی را بازشناسی کند وهم باقاعدة الگوسازی و اثرپذیری مطلوب، بخشی از حس غرورو اعتمادبه‌نفس نو معلمان نسل جدید را تأمین نماید.نتایج حاصل حاکی از آن است که استاد بدیع‌الزمان فروزانفر در جایگاه استاد استادان دانشگاه‌های برتر کشور از حیث رشدیافتگی شخصیت معلمی، غنای آرا و افکار علمی، و منش و سلوک رفتار معلمانه، از قابلیت بسیار بالایی در امکان الگوگیری و اثرگذاری در جامعة معلمی کشور برخوردار است.
کلیدواژه ها
شخصیت معلمی، بدیع‌الزمان فروزانفر، الگوهای معلمی، نیاز نو معلمان
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه به صورت پوستر