خواناییسنجی کتاب فارسی پایه دوازدهم ( 1403-1402) براساس الگوی فلش |
کد مقاله : 1083-5LIVATURECONF |
نویسندگان |
حکیمه دانشور *1، مریم کامرانی گلوسالار2، زهرا محمودی2 1گروه آمو زش زبان و ادبیات فارسی. دانشگاه فرهنگیان. صندوق پستی 889-14665. تهران. ایران 2دانشجوی کارشناسی ارشد پردیس شهید باهنر دانشگاه فرهنگیان کرمان. دبیر دبیرستانهای کرمان |
چکیده مقاله |
پژوهش حاضر با هدف بررسی سطح خوانایی و درجۀ دشواری کتاب فارسی پایۀ دوازدهم ، بر اساس الگوی خواناییسنجی فلش انجامگرفته است ؛ این الگو تناسب بیشتری با برنامههای درسی و سطح دانشآموزان ایرانی دارد .این پژوهش ، کاربردی از نوع تحلیل محتوای کمی - توصیفی به روش کتابخانهای است .بررسیها نشان میدهد که از نظر درجه سادگی و دشواری ؛ این کتاب « دشوار »و از نظر معدل تعداد هجاها ، « خیلی دشوار» است . درجه « دشوار »، با رشد شناختی و توانایی ذهنی دانشآموزان تناسب ندارد.از نظر طول کلمات و تعداد هجاها این کتاب خیلی دشوار است. ترتیب و توالی درسها از ساده به دشوار رعایت شده است . سطح خوانایی و درجه دشواری « دشوار »میتواند یکی از عوامل عدم کاربرد روشهای نوین تدریس و دریافت بازخوردها و عدم التذاذ معلم و دانش آموزان باشد در کنار این عامل ، عوامل دیگری مانند : تعداد زیاد دروس، محدودیت زمان ، گستردگی مباحث مهم و... تاثیر دارد .درجۀ دشواری این کتاب و سطح خیلی دشوار تلفظ در آن با ایجاد فرصت تمرین، تکرار و تثبیت یادگیریها قابل تعدیل میباشد بنابراین بازنگری دقیق و علمی زمان اختصاص یافته به تدریس هفتگی این کتاب حائز اهمیت است . |
کلیدواژه ها |
تحلیل محتوا ، خواناییسنجی ، فارسی دوازدهم ، روش فلش |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |