تدریس ادبیات فارسی و پرورش خلاقیت دانش آموزان ابتدایی
کد مقاله : 1086-5LIVATURECONF
نویسندگان
امیرحسین توانگر *1، سارا فرقانی2، راضیه جمشیدی3
1دانشجو معلم شهید بهشتی اقلید
2دانشجو معلم،دانشگاه فرهنگیان فاطمه الزهرا(س)اهواز
3استاد دانشگاه فرهنگیان شهید بهشتی اقلید
چکیده مقاله
مقاله حاضر به بررسی اهمیت تدریس ادبیات فارسی در پرورش خلاقیت دانش‌آموزان ابتدایی می‌پردازد. با توجه به اینکه ادبیات فارسی یکی از ارکان مهم آموزش در مقطع ابتدایی است، مقاله به تأثیرات مثبت آن بر تفکر خلاق دانش‌آموزان و رشد مهارت‌های زبانی و شناختی آن‌ها اشاره دارد. ادبیات فارسی با ارائه داستان‌ها، اشعار و متون مختلف، فرصت‌های فراوانی برای تقویت توانمندی‌های خلاقانه، تجزیه و تحلیل مفاهیم و پرورش تخیل فراهم می‌آورد.روش‌های نوین تدریس مانند فعالیت‌های گروهی، نمایش‌نامه‌خوانی به دانش‌آموزان کمک می‌کند ارتباط بهتری با مفاهیم ادبی برقرار کرده و مهارت‌های تفکر انتقادی وحل مسئله را نیز تقویت کنند. این مقاله بر اهمیت استفاده از رویکردهای جذاب تدریس ادبیات فارسی تأکید دارد تا بتواند زمینه‌ساز توسعه خلاقیت، مهارت‌های زبانی و اجتماعی در دانش‌آموزان ابتدایی باشد و تأثیرات ماندگاری بر فرایند یادگیری آن‌ها بگذارد. در نهایت، نتایج این مقاله نشان می‌دهد که تدریس ادبیات فارسی به طور مؤثر می‌تواند به رشد مهارت‌های زبانی، اجتماعی و تفکر خلاق دانش‌آموزان ابتدایی منجر شود و در فرآیند یادگیری آنها تأثیرات عمیق و ماندگاری برجای بگذارد. بنابراین، استفاده از رویکردهای فعال،جذاب در تدریس این درس نه تنها به ارتقای دانش ادبی دانش‌آموزان کمک می‌کند، بلکه به تقویت مهارت‌های تفکر و خلاقیت در آنان نیز می‌انجامد.
کلیدواژه ها
ادبیات فارسی،پرورش،خلاقیت
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه به صورت پوستر