واکاوی داستان‌های کتاب‌های فارسی متوسطۀ دوم؛ براساس مبانی بینامتنیت ژرار ژنت (مطالعۀ موردی: «داستان خسرو» اثر عبدالحسین وجدانی)
کد مقاله : 1087-5LIVATURECONF
نویسندگان
علی اکبر کمالی نهاد *1، سیده مینا مصطفوی منتظری2
1عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان
2تهران. جلال آل احمد. شهرک ژاندارمری. کوچه جهاد 3. پلاک6. واحد6
چکیده مقاله
واکاوی داستان معاصر براساس مبانی نظریۀ بینامتنیت ژرار ژنت، از رویکردهای مهم نقد ادبی است. عبدالحسین وجدانی از جمله نویسندگان توانمند معاصر است که در نگارش داستان‌های خود از گنجینۀ ادب فارسی بهره می‌گیرد و با آوردن امثال وابیاتی از شاعرانی چون سعدی، فردوسی و... کلام خود را آراسته می‌سازد. مسأله در این پژوهش نشان دادن مظاهر بینامتنی وکم وکیف آن بین داستان خسرو وآثار ناب ادب فارسی است. این بحث دو پرسش را پاسخ می دهد:1-مؤلفه های نظریۀ بینامتنیت ژرارد ژنت در «داستان خسرو» کدام است؟2-بینامتنیت به کار رفته در داستان خسرو، بیشترصریح است یا ضمنی؟ گردآوری داده‌های این پژوهش به روش استنادی- تاریخی صورت گرفته وجامعه آماری آن داستان کوتاه «داستان خسرو» است.یافته‌های پژوهش نشان می دهد، کتاب گلستان سعدی اصلی‌ترین زیر متن نویسنده در نگارش داستان خسرو بوده است. همچنین مشخص شد که از میان روابط سه گانۀ بینامتنی ژنت، بینامتنی صریح بیشترین نمود را در داستان خسرو دارد ودر بین شاخه های مختلف بینامتنیت صریح، واژها وابیات وکنایات برگرفته از گنجینۀ ادبی وفرهنگ شفاهی بیشتردیده‌می‌شود. بعد از بینامتنیت صریح ، بینامتنیت ضمنی بر اساس بسامد در مرتبۀ دوم قرار‌دارد واز بین شاخه‌های مختلف بینامتنی ضمنی نقیضه‌پردازی بیش از همه جلب توجه می‌کند.
کلیدواژه ها
کتاب فارسی، دوره متوسطه دوم، داستان خسرو، .بینامتنیت، ژرارد ژنت
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه به صورت پوستر