جایگاه معلم و آموزش و پرورش در قابوسنامه |
کد مقاله : 1094-5LIVATURECONF |
نویسندگان |
مرتضی قاسمی * گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران |
چکیده مقاله |
پیشینیان ما دربارة معلم و آموزش و پرورش چگونه میاندیشیدند و چه جایگاهی برای آن قائل بودند؟ بیشتر بر چه رشتهها و درسهایی تکیه میشده است؟ چه تفاوتهایی بین آموزش دختران و پسران بوده است و آیا جنسیت در این مسئله نیز دخیل است؟ اینها سؤالاتی است که برای پاسخ دقیق، مستند وعلمی باید متون بسیاری را فارغ از شعارزدگی و لاف و گزاف واکاوی و بررسی کرد. مقالة حاضر میکوشد با تکیه بر قابوسنامه بدین سؤالات پاسخ دهد. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی با تکیه بر مطالعة دقیق قابوسنامه است. یافتههای پژوهش نشان میدهد عنصرالمعالی گرچه برای علم و دانش اهمیت و ارزش بسیاری قائل است و باب ششم را بدان اختصاص داده است اما به معلمان توجه چندانی ندارد. همچنین وی پس از فقه و دین فرزندش را به پزشکی و نجوم تشویق میکند. همانند بسیاری از متون کهن پسران را بر دختران ترجیح میدهد و اعتقادی به آموزش گسترده و هدفمند دختران ندارد و معتقد است باید آنها را زودتر به ازدواج کسی درآورد. اما دربارة پسران باور دارد که هر چه پیشه و هنر بیشتری کسب کنند میتوانند به کمک آنها از مضایق و تنگناها رهایی یابند. |
کلیدواژه ها |
قابوسنامه، معلم، آموزش و پرورش. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |