راهها و شیوههای مقابله با مشکلات در بوستان و گلستان سعدی براساس شیوههای مسالهمدار |
کد مقاله : 1098-5LIVATURECONF |
نویسندگان |
ناصر کاظم خانلو *1، فاطمه دریکوند2 1استادیار گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 14665-889 تهران، ایران 2استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران |
چکیده مقاله |
راهها و شیوههای مقابله با مشکلات در بوستان و گلستان سعدی براساس شیوههای مسالهمدار بشر همواره در زندگی فردی و اجتماعی خود ناگزیر از رویارویی با بحرانها و چالشها و رفع مشکلات بوده است و مهارتهای مختلفی در این زمینه کسب کرده است. هدف این مقاله بررسی مهارتها و شیوههای مقابلهای مسالهمدار بر اساس نظریه روانشناختی فالکمن و لازاروس در بوستان و گلستان سعدی است که از برجستهترین کتب تعلیمی ادب فارسی به حساب میآید و آموزش از طریق داستانها و تمثیلات و حکایات این کتاب به شیوه غیرمستقیم نتیجهای بسیار کارآمد در پی خواهد داشت. روش کار در این مقاله تحلیلی-توصیفی و به شیوه کتابخانهای است. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که شیوههای مقابله با فشارهای روانی و مشکلات در کتاب بوستان و گلستان سعدی تا حد بسیار زیادی با شیوههای مقابلهای مساله مدار بر اساس نظریه روانشناختی فالکمن و لازاروس قابل انطباق است. شیوه مقابله مسألهمدار، نظریه روانشناختی فالکمن و لازاروس، ادب تعلیمی، بوستان و گلستان سعدی |
کلیدواژه ها |
شیوه مقابله مسألهمدار، نظریه روانشناختی فالکمن و لازاروس، ادب تعلیمی، بوستان و گلستان سعدی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |