تحلیل عناصر داستان در روانخوانی های کتاب فارسی متوسطه |
کد مقاله : 1103-5LIVATURECONF |
نویسندگان |
فاطمه ۰۹۱۰۴۲۰۹۰۸۱ *1، سکینه طالب زاده2 1وزارت آموزش و پرورش 2آموزش و پرورش |
چکیده مقاله |
کتابهای درسی فارسی ، همواره در آموزش زبان مادری و انتقال مفاهیم ادبی که بخش مهمی از فرهنگ و تمدن است، نقش مؤثری دارند و مطالب آن، میتواند دانشآموزان را با ادبیات غنی این مرز و بوم و پیشینۀ آن آشنا کند. کتابهای ادبیات فارسی متوسطه اول و دوم، از بخشهای مختلفی تشکیل شدهاند. روانخوانی، یکی از بخشهای مشترک کتابهای فارسی متوسطه اول و دوم است. پژوهش فوق، با هدف بررسی و تحلیل نحوۀ کاربرد عناصر داستان، در داستانهای انتخاب شده برای روانخوانیها، عناصر داستانی را در مجموعه آماری روانخوانیهای کتاب فارسی سه پایۀ متوسطۀ دوم؛ یعنی فارسی دهم، یازدهم و دوازدهم مورد مطالعه قرار داده است. این پژوهش توصیفی_تحلیلی، به روش کتابخانهای انجام شده است. نتایج به دست آمده، نشان میدهد استفاده از عناصر داستان در روانخوانیهای ادبیات فارسی متوسطۀ دوم، در سطح معمولی است و انتخاب این آثار، با این نوع پردازش به عناصر داستان _که چندان پیچیده نیست_ با قالب متن که روان خوانی است، همخوانی دارد. جزئیات بررسی هر عنصر داستانی در روانخوانیها، این همخوانی را بهتر نشان می دهد. |
کلیدواژه ها |
فارسی متوسطه، روانخوانی، عناصر داستان |
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه به صورت پوستر |