تحلیل عناصر داستان در روان‌خوانی های کتاب فارسی متوسطه
کد مقاله : 1103-5LIVATURECONF
نویسندگان
فاطمه ۰۹۱۰۴۲۰۹۰۸۱ *1، سکینه طالب زاده2
1وزارت آموزش و پرورش
2آموزش و پرورش
چکیده مقاله
کتاب‌های درسی فارسی ، همواره در آموزش زبان مادری و انتقال مفاهیم ادبی که بخش مهمی از فرهنگ و تمدن است، نقش مؤثری دارند و مطالب آن، می‌تواند دانش‌آموزان را با ادبیات غنی این مرز و بوم و پیشینۀ آن آشنا کند. کتاب‌های ادبیات فارسی متوسطه اول و دوم، از بخش‌های مختلفی تشکیل شده‌اند. روان‌خوانی، یکی از بخش‌های مشترک کتاب‌های فارسی متوسطه اول و دوم است. پژوهش فوق، با هدف بررسی و تحلیل نحوۀ کاربرد عناصر داستان، در داستان‌های انتخاب شده برای روان‌خوانی‌ها، عناصر داستانی را در مجموعه آماری روان‌خوانی‌های کتاب فارسی سه پایۀ متوسطۀ دوم؛ یعنی فارسی دهم، یازدهم و دوازدهم مورد مطالعه قرار داده است. این پژوهش توصیفی_تحلیلی، به روش کتابخانه‌ای انجام شده است. نتایج به دست آمده، نشان می‌دهد استفاده از عناصر داستان در روان‌‌خوانی‌‌های ادبیات فارسی متوسطۀ دوم، در سطح معمولی است و انتخاب این آثار، با این نوع پردازش به عناصر داستان _که چندان پیچیده نیست_ با قالب متن که روان خوانی است، همخوانی دارد. جزئیات بررسی هر عنصر داستانی در روان‌خوانی‌ها، این همخوانی را بهتر نشان می دهد.
کلیدواژه ها
فارسی متوسطه، روان‌خوانی، عناصر داستان
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه به صورت پوستر