بررسی میزان و کاربرد ضربالمثل های موجود در بوستان سعدی |
کد مقاله : 1108-5LIVATURECONF |
نویسندگان |
سید علی حاجی میرزائی *1، غلامرضا هاتفی مجومرد2 1دانشجوی کارشناسی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان یزد 2گروه آموزشی زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان –صندوق پستی889- 14665 |
چکیده مقاله |
این پژوهش به بررسی میزان کاربرد و تحلیل ضربالمثلها در بوستان سعدی، از شاهکارهای ادب تعلیمی فارسی، میپردازد. بوستان در ده باب تدوین شده است، مجموعهای از آموزههای اخلاقی، اجتماعی، دینی و تربیتی را در قالب شعر بیان میکند. ضربالمثلها، بهعنوان بخش مهمی از فرهنگ و ادبیات فارسی، در این اثر جایگاه ویژهای دارند و بهصورت ابزاری مؤثر برای انتقال مفاهیم استفاده شدهاند. هدف این پژوهش، شناسایی بسامد و نوع ضربالمثلهای بهکاررفته در بوستان و تحلیل نقش آنها در ارتقای جنبههای تعلیمی و تربیتی اثر است. روش تحقیق، کیفی و بهصورت کتابخانهای و تحلیلی بوده و ابواب دهگانه از نظر میزان و شیوۀ استفاده از ضربالمثلها بررسی شدهاند. نتایج نشان میدهد که سعدی با استفاده از ضربالمثلها توانسته است مفاهیم عمیق را با بیانی ساده و اثرگذار به خواننده منتقل کند و از این طریق، ماندگاری پیامهای اخلاقی و تربیتی را افزایش دهد. ضربالمثلها نهتنها به تقویت غنای محتوایی اثر کمک کردهاند، بلکه با ایجاد ارتباط عاطفی و زبانی با مخاطب، جذابیت و تأثیرگذاری بوستان را دوچندان کردهاند. این پژوهش، با ارائۀ جدولها و نمودارهای تحلیلی، الگوی محتوایی مشخصی کاربرد ضربالمثلها در این اثر ارائه داده و زمینهای برای پژوهشهای بیشتر در زمینه آموزش و ادبیات تعلیمی فراهم کرده است. |
کلیدواژه ها |
ادبیات تعلیمی، بوستان، سعدی، ضربالمثل، قرن هفت. |
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه به صورت پوستر |