نقش تعریف در پرورش مفاهیم اخلاقی مثنوی معنوی |
کد مقاله : 1109-5LIVATURECONF |
نویسندگان |
قاسم مهرآور گیگلو * استادیار گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
شاعران و نویسندگان برای انتقال مفاهیم مورد نظر خود از راههای مختلف پرورش معانی استفاده میکنند. تعریف یکی از راههای مهم پرورش مطالب و شیوه موثر بیان در مثنوی معنوی است. برخی از تعلیمات اخلاقی مولوی در مثنوی از راه تعریف ارائه میشود. پژوهش حاضر بر آن است تا به روش توصیفی-تحلیلی تعریفهای اخلاقی در مثنوی معنوی را مورد بحث و مداقّه قرار دهد. برآیند پژوهش حاکی از آن است که مفاهیم در مثنوی معنوی، از راههای گوناگون از جمله تعریف پرورش یافته است. وجود این تعریفها و حتّی گردآمدن آنها، موجب تنوع، تحرّک و پویایی مثنوی معنوی شده است. هدف مولوی در استفاده از تعاریف مفاهیم اخلاقی، ایجاد تنوّع در بیان، دوری از یکنواختی، اقناع خواننده، آراستگی کلام و نهایتاً تأثیرگذاری بر مخاطب است؛ با توجه به جنبة تعلیمی مثنوی، شیوة ارائه و بیان مطالب برای مولوی اهمیت زیادی دارد تا سخنش مورد توجه و قبول مخاطبان قرار گیرد. |
کلیدواژه ها |
پرورش مطالب، تعریف، مفاهیم اخلاقی، مولوی، مثنوی معنوی. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |