رویکردهای تربیتی در اشعار ابن‌یمین فریومدی
کد مقاله : 1116-5LIVATURECONF
نویسندگان
بهناز بصیری *
دبیر دبیرستان های شیراز، فارس، ایران
چکیده مقاله
ابن‌یمین فریومدی در یکی از پرآشوبترین دورة تاریخی ایران و پرآسیب‌ترین روزگار به لحاظ فرهنگ و تربیت زندگی می‌کرد. حمله‌ی مغول زمینة گسترش هر نوع انحطاطی را فراهم آورده بود. این امر در کنار دیگر عوامل فردی و اجتماعی، وی را به سمت اخلاق و تربیت سوق داده و سروده‌های او را از منظر تربیت فردی و اجتماعی قابل تأمل می‌سازد. مطالعة رندمی سرورده‌های ابن یمین به لحاظ شیوه‌های تربیتی حکایت از آن دارد که در این اشعار همانند کلان روایت‌های قرون گذشته، رویکردی دستوری و انذرزگویانه حاکم است. او در سوق دادن جامعه به سوی آرمان‌شهر مد نظر خود هیچ قشر یا گروهی را نادیده نمی‌گیرد و برای همة آحاد جامعه از عوام گرفته تا سلاطین به شیوه‌های خاص خود نسخه‌های تربیتی جداگانه‌ای تجویز می‌کند. هر چند در اشعار وی گاه نکته‌های به‌ظاهر متناقضی هم دیده می‌شود -که به نظر می‌آید برآمده از تنوع مخاطبان وی باشد- مجموعه شگردها و موضوعاتی که وی در این زمینه مطرح می‌کند، می‌تواند در برنامه‌ریزی‌های تربیتی برای نسل‌های مختلف از جمله نسل حاضر، چه به صورت فوق برنامه‌های سیاحتی-تربیتی و چه در اسناد رسمی تعلیم و تربیت مانند کتب درسی بسیار مفید باشد.
کلیدواژه ها
ابن‌یمین، انحطاط، تربیت و اخلاق،
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه به صورت پوستر