آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان با تأکید بر روش قصهگویی (مطالعه موردی آثار پروین اعتصامی). |
کد مقاله : 1117-5LIVATURECONF |
نویسندگان |
طاهره طارمی *1، سمیه رضایی2 1گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889- 14665 تهران، ایران 2گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889- 14665 تهران، ایران |
چکیده مقاله |
امروزه، تحول سریع فناوریها و مسائل اجتماعی در جهان منجر به بروز شیوههای آموزشی نوین و به طور خاص شیوههای نوین در آموزش زبان شدهاست. در این نوشتار پس از مروری کلی تعدادی از مهمترین روشهای مختلف آموزش زبان دوم و بیان اهمیت هر یک، بر آموزش مهارت زبانی با رویکرد ارتباطی و به روش قصهگویی تأکید می-شود. فرضیة اصلی این پژوهش آن است که یکی از روشهای مناسب و کارآمد در آموزش زبـان فارسـی بـه غیـر-فارسیزبانان رویکردی است که در آن هم زمان با مؤلفههای زبانی همچون واژههـا و دسـتور، شاخصههای فرهنگی و ارزشهای اجتماعی نیز به مخاطب منتقـل شـود. بر این اساس، در جستار حاضر به آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان از طریق قصهگویی و با تکیه بر دیوان پروین اعتصامی پرداخته میشود. آمـوزش زبـان فارسی بر اسـاس آثار پروین به دلیل برخورداری از مؤلفههای فرهنگی و اجتماعی، افزون بر غنای واژههـا و اصطلاحات زبانی منجر به آموزشی موفق و تأثیرگذار خواهد شد. نتایج این نوشتار میتواند گامی در جهت درک لزوم حرکت به سمت استفاده از قصهگویی در کلاسهای آموزش زبان باشد و مدرسین این حوزه را به کاربرد قصهگویی در آموزش زبان و بهرهگیری از فواید آن رهنمون سازد. |
کلیدواژه ها |
آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان؛ دیوان پروین اعتصامی؛ قصهگویی؛ نظریههای آموزش زبان |
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه به صورت پوستر |