چالش‌ها و ‌راهکارهای توسعه دانش محتوایی‌تربیتی‌فناورانه (TPACK) معلمان در آموزش مهارت‌های خواندن‌ونوشتن
کد مقاله : 1118-5LIVATURECONF
نویسندگان
ژیلا حیدری نقدعلی *1، مختار عراقی2
1دانشگاه فرهنگیان
2آموزش و پرورش
چکیده مقاله
تحولات سریع فناوری و نیاز به آموزش مهارت‌های قرن بیست‌ویکم، اهمیت ادغام فناوری در فرآیند آموزشی را افزایش داده است. چارچوب دانش محتوایی‌تربیتی‌فناورانه (TPACK)به عنوان یک چارچوب نظری تحول‌آفرین برای تلفیق فناوری در آموزش معرفی شده است. هدف از پژوهش پیش‌رو بررسی چالش‌ها و ارائه راهکارهای توسعه TPACK در آموزش مهارت‌های‌خواندن‌و‌نوشتن بود. روش پژوهش از نوع توصیفی‌تحلیلی بود و با استفاده از اسناد و منابع کتابخانه ای به تبیین مفاهیم و ارائه راهکارها پرداخته شد. ابزار گردآوری اطلاعات، فیش برداری از متون، اسناد و منابع تخصصی اینترنتی بود. به منظور جامعیت بخشیدن به پژوهش، در راستای گردآوری اطلاعات، هیچ‌گونه محدودیت زمانی اعمال نشد. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها به شیوه توصیفی انجام گرفته است. نتایج تحقیق نشان می‌دهند که استفاده از چارچوب نظری TPACK در تدریس مهارت‌ها‌‌، می‌تواند تأثیرات مثبت و پایداری در فرآیند یاددهی-یادگیری داشته باشد. این چارچوب به معلمان کمک می‌کند تا تدریس خود را شخصی‌سازی کرده و نیازهای متنوع دانش‌آموزان را پوشش دهند. بنابراین، توجه به این چارچوب و پیاده‌سازی آن در مدارس می‌تواند به پیشرفت‌های چشمگیری در آموزش مهارت‌های خواندن‌ونوشتن و در نهایت ارتقای کیفیت آموزش در مدارس منجر شود.
کلیدواژه ها
دانش محتوایی‌تربیتی‌فناورانه، آموزش مهارت‌های خواندن‌ونوشتن، فناوری، معلمان
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی